Sunday, July 4, 2021

Eden

Fragment of  Eden, my latest work.

(See lulu.com/spotlight/ermesculos )

Eden


di Ermes Culòs



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Premessa


In Paradise Lost Milton descrive Satana con una tale intensità poetica tale da far credere perfino a poeti come William Blake che Milton fosse del partito del diavolo senza saperlo. Ciò che emerge dal trattamento poetico di Satana non è un essere da disprezzare, bensì, almeno a livello dell'inconscio, di un essere che attira la nostra ammirazione. Lo stesso si può dire della seduzione di Eva in PL. A un certo livello questa seduzione è qualcosa di cui dovremmo sentirci inorriditi, ma ci accorgiamo invece che è qualcosa di cui il poeta è fortemente attratto, come lo siamo noi lettori. Questa separazione tra ciò che viene criticato e condannato, ma che allo stesso tempo esercita, per il poeta, un fascino irresistibile, non la troviamo solo in Milton, ma anche in poeti come il Tasso e lo stesso Dante.

Questa è la linea di pensiero che perseguo in Eden, il mio ultimo componimento.

(Si veda: lulu.com/spotlight/ermesculos )

Segue un frammento:






…A è vera che coma in tal cašu dal Ulìs Dante al mèt il Cont Ugolìn fra i danàs dal Infièr. A è altritànt vera che chèl cal lès a no si rìnt nencja cont che il Cont Ugolìn al è un daj condanàs

in tal Infièr. Di chistu invensi a si rìnt cont: che al jodi i soj fioj murì da fan davànt di luj il puòr Cont al sufriva li pènis dal infièr encja da vif. Se al inisi dal epišodi Dante a ni fà jodi l'imàgin terìbil dal Cont cal stà rošeànt il cjaf di n'altri daj danàs, na imàgin ca è sens'altri intensionada di alienani dal Cont, a ni ufrìs pur, vièrs la fin di sta scena, la stesa imàgin, pì o mancu, di un Ugolìn ca si stà muardìnt li mans, ma stavolta il àt dal muardi a nol è espresiòn di òdiu spietàt, ma di sintimìnt di amòu paj so fioj e di ràbia e disperasiòn par no podej fà nuja par judàju. Cuant che al tacà dal epišodi Dante a ni fà jodi il Cont cal rošeèa il cjaf di un altri, a è coma ca ni dišès: di chistu a no ocòr vej nisuna simpatìa. Ma pì e pì ch'i entràn in ta la situasiòn, e pì e pì i si necuarzìn daj so elemìns tràgics; cussì che cuant ch'i vegnìn suplicàs di planzi i scoltàn chista sùplica coma ca vegnès da Dante stes e no dal puòr Ugolìn. Il efièt poètic, insoma, al è chèl di fani dismintià che chì i sìn di front di un danàt, e di fani invensi planzi pal sintimìnt tormentàt di un puòr omp, coma omp, al stes timp ch'i savìn che Dante stes, se ben che a livèl di dogma al trata il Cont Ugolìn da pecjadòu, al sìnt pur luj, par luj, tanta simpatìa e dolòu.


I epišòdis di Ulìs e dal Cont Ugolìn a sòn sensa nisùn dùbit fra i epišòdis pì cognošùs dal Infièr di Dante, e forsi di duta la Comèdia. E i vìn apena podùt jodi il parsè.


Un altri epišodi dal Infièr, forsi il epišodi pì minsonàt di duta la Comèdia, al è chèl, tal Cjant Cuint, cal conta di Paolo e Francesca. Al mèrita na buna ocjada…. 


(Il epišodi al è chì riprodušùt in tradusiòn e in tal originàl.)


…A ghi conta, Francesca di coma ca era stada vinsuda dal so amòu par Paolo, e che par chèl Dante a la veva metuda in tal infièr. Ma cual Dante? Chel Dante che tanti vòltis in tal cors dal so peregrinà a si dimostra inflesìbil in tal aderì ai precès da la Glìšia, o chel Dante che, sot da la so tùnica a si pòl sbircjà un omp plen di comprensiòn pa li debulèsis da la cjar e duncja pì partàt a la mišericòrdia? A mi pàr clar a mi che chì, in tal Cjant Cuìnt dal Infièr, ducju doj chiscju Dantes a sòn protagonìscj. Il prin parsè che, par granda ca sedi la compasiòn di Dante paj doj pecjadòus, a i'u condana lo stes ai turmìns dal Infièr, e par sempri. Il secònt parsè che, se ben che i doj puòrs disgrasiàs a àn trasgredìt un daj comandamìns fondamentaj da la fede cristiana—chèl di no bramà la fèmina (o il omp) di un altri—Dante par lòu al sìnt tanta simpatìa. Il fat stes che al sinti Francesca contà la storia daj doj amàns e al jodi Paolo stes cal planzeva, Dante al svanìs, colànt jù coma un “cuarp muàrt”, in ta na dimostrasiòn clara da la sinceritàt e profonditàt daj so sintimìns. Chistu al resta discutìbil: se la compasiòn cal sìnt a è doma paj amàns e pal so sufrì, o s'a è, forsi, pì encjamò, par se stes. Par strana che la domanda a somèj a no è sensa sostansa. Chistu momènt dal svanimìnt al è in realtàt un daj prins indìsis, s'i no adiritura il prin indisi, che la debulesa dimostrada daj doj amàns—la atrasiòn par che part di se stes ca no era spirituàl—a è, si no l'ùnica, sens'altri una da li pì grandi debulèsis ca sòn stàdis cauša di che cunfušiòn moràl e spirituàl ch'i jodìn in ta chel Dante che al tacà da la Comèdia a si sìnt pierdùt coma in ta un “bosc scur.” La conferma a ni vèn data in forma abastansa conclušiva in tal Cjant Trentèšin dal Purgatori, cuant che Beatrice a lu crida par èsighi stàt infedèl sùbit dopo che ic a era muarta; e luj a ghi rispùnt planzìnt, che—


“Daj bens dal mont i’eri golòus;

e lòu cun fals plašej voltàt mi vèvin i pas

cuant che lontanada vi èris daj nustri còus.”


Beatrice a somèa contenta di sìntilu ameti la so debulesa, ma al stes timp a ghi recuarda di coma che, al momènt da la so muàrt, al varès da vèisi compuartàt. 


Nè natura nè art ti vèvin maj avonda

plašej ufrìt coma li pars dal me cuàrp, cussì bièlis,

ca èrin prešòn me, e a sòn adès ’n tà na buša fonda.


E s’a ti veva mancjàt il pì grant daj plašèis

cu la me muàrt, cuala maj roba mortàl

podèvia dopo tirati’n taj so dešidèis?


Ben ti varès dovùt, cun chel prin colp dal

mont da li ròbis fàlsis, levati sù

davòu di me, ch’i no eri pì tal e cual.


N’ocoreva lasà li to plùmis in jù,

e spetà par pì plašèis, o da ninuta

o d’altri bens che puc ti podèvis gòdiu.


Dante a la fin, dal dut pentìt, al pièrt il sintimìnt, coma ca lu veva pierdùt a la fin dal Cjant V:


L’urtìja dal pentimìnt tant mi veva becàt

che di duti li ròbis che cjòlt mi vèvin

dal so amòu, par chès i vevi un òdiu mat.


Tancju displašèis il còu mi muardèvin

che, scunfìt, colàt jù i eri; e chist lu sà

chè che li cridàdis sòs liberàt mi vèvin.


La diferensa a pàr di èsi chista: che mentri che in tal Cjant V al svenìs pa la granda simpatìa cal sinteva par doj puòrs amàns, e paj turmìns ca patìvin, al svenìs adès al ricognosi cuant pecjàt cal veva in taj timps cuant che par luj li atrasiòns dal mont a èrin li stèsis ca vèvin partàt a la danasiòn di Francesca e dal so amànt. 

Il so displašej pa li ròbis cal veva fàt, paj pecjàs cal veva cometùt, al è un displašej grant; chèl i podìn ben acetà. Ma a chista scena chì—cul Dante ca si pentìs paj so malfàs sentimentaj dopo èsi stàt cridàt da Beatrice, ca ghi li suna coma che un frutùt al vèn cridàt da la maestra par èsi stàt na canajuta di frut—a ghi mancja che intensitàt poètica, che, dišìn cussì, autencititàt ca intìns la scena daj doj amàns in tal Cjant cuìnt dal Infièr. E la rašòn, a mi pàr a mi, a è che mentri che in tal Cjant cuìnt al dominava il sintimìnt pur, uchì invensi a è la rašòn ca dòmina, e l'intrušiòn da la moralitàt. Ogni cantica da la Comèdia a à i so biej momèns, momèns ca ni divertìsin, ca ni fàn pensà, ca ni rispièlin; ma nè il Purgatori nè il Paradìs a nol pòl vantasi di vèj tre momèns ca àn na intensitàt lìrica coma ca àn i episòdis, in tal Infièr, di Paolo e Francesca, di Ulìs e i so marinàrs, e di Ugolìn e i so fioj. I no soj doma jò ch'i la pensi cussì; a la pensa cussì encja la generalitàt daj letòus. La rašòn, i cròt, a è da cjatala in tal fat che in ta chiscju epišòdis a ni vèn permetùt di jodi il poeta in ta la so umanitàt pì scleta, che umanitàt che in tal miès dal so lambicà a lu veva lasàt in tal orli dal infièr. Dante al riva, a la fin, a purificasi da li pècis da la so umanitàt e a lasasi guidà da chel “amòu che’l soreli al mòuf e l’altri stèlis,” ma par nuàltris al resta e al restarà chèl cal pièrt ogni sintimìnt al sìntisi contà la storia daj doj amàns, e cal è plen di maravèa pal coragju e determinasiòn di Ulìs e daj so marinàrs, e dal dolòu e disperasiòn dal Cont Ugolin e daj so fioj. E chiscju sintimìns e chistu sens di maravèa a rèstin imutàs, encja se l'intrušiòn di precès e moralitàt a scurìsin il lušòu di chistu momènt….

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